Scheepvaartberichten

The spam filter installed on this site is currently unavailable. Per site policy, we are unable to accept new submissions until that problem is resolved. Please try resubmitting the form in a couple of minutes.

Nog drie weken. Dan reizen ze af. Naar Cannes. Vakantie? Nee, hard werken. De broers Maik (27) en Roy (29) zijn ondernemers. YachtsXL heet hun jonge bedrijf. In opdracht maken ze films. Van superjachten. Dat zijn pleziervaartuigen van minimaal 24 meter lang. Die video’s belanden op hun website. Maar ook op die van The Financial Times. Bovendien zijn ze vaste filmpartner van de botenshows in Antibes, Dubai, Singapore en Hainan.

Als kind verslonden ze de boeken van De Kameleon, de sloep waarmee de Friese broers Sietse en Hielke avonturen beleven. Spetterende verhalen. Maar Maik en Roy schrijven hun jongensboek liever zelf. Al 250 superjachten hebben ze gefilmd. Van Cyprus tot Miami. Zo nodig maken ze gebruik van helikopters of van intimiderend mooie modellen.

Het begon dorps. Hun wieg stond in Berlicum. Roy wilde profvoetballer worden. Maar die droom liep al snel buitenspel. Hij eindigde als account-manager bij Ricoh. Maik deed Scheepsbouwkunde aan de TU. In zijn examenjaar kreeg hij een gouden ingeving: je hebt Funda en Marktplaats, maar voor handel in superjachten was internet één grote lege oceaan. Zo ontstond het idee voor YachtsXL en tikte broer Roy geestdriftig z’n ontslagbrief aan Ricoh.

Je hebt steenrijk, hunebedrijk en bergmassiefrijk. Tot die laatste categorie behoren de opdrachtgevers van Maik en Roy. De Hiswa? Beetje sneu, gniffelen hun klanten. Mercedes? Onderkant markt. De Rolex Submariner? Een kermisklokje. Veel superjachteigenaren komen uit de VS, China en de Arabische emiraten. Of uit Vught. Zoals vastgoedhandelaar John Groenewoud, die de IJzeren Man zo onderhand wel gezien lijkt te hebben: zijn 56 meter lange zeiljacht Salute vertrok afgelopen zondag om 12.38 uur uit de haven van Palma de Mallorca. 

Aan boord van de superjachten komen de broers uitzinnige luxe tegen. De glazen scheepsbodem met onderwaterpanorama. De sauna met sneeuwkamer. Het duikbootje waarmee maximaal drie opvarenden aan muiters of kapers kunnen ontsnappen – naar verluidt heeft het bestuur van Stichting Binnendieze al een offerte aangevraagd.

Toch merkt ook YachtsXL dat het crisis is. Wereldwijd kunnen 85.000 mensen zich een superjacht veroorloven. Maar de vraag luwt. Alleen de allerrijksten gooien nog geld in het water. Vaste prik, want noblesse oblige: een megafeest bij de doop van een jacht. In 2011 werden Maik en Roy ingehuurd om zo’n party in Alblasserdam te filmen. Tot het feestvarken ter elfder ure z’n eigen cameraploeg meenam. Zijn naam: Steven Spielberg, eigenaar van The Seven Seas.

Hun kantoortje in De Gruyter Fabriek kijkt uit op wiebelige woonboten. Aan de overkant van het water ligt de Heineken – heerlijk helder havenzicht. In werktijd krijgen de broers vaak champagne voorgeschoteld. Maar een toastje met Almas-kaviaar – 25.000 dollar per kilo – spoelen ze net zo lief met lauw bier weg. Kapsones? Overboord ermee.

In hun eerste zakenjaar bivakkeerden ze in rugzakhotelletjes. In Nice deelden ze in arren moede het bed met de cameraman. Nu trakteren hun opdrachtgevers op vijfsterrenhotels. Toch vinden de broers king size bescheidenheid belangrijker dan een hemelbed. 

Na de botenshow van Cannes moeten ze vol aan de bak in Monaco en Fort Lauderdale in Florida. Of ze er zin in hebben? Het jeukt nu al. En dat is niet van de blauwalgen.

Toch zullen ze na weken high society opgelucht huiswaarts keren. Tijd voor het weerzien. Met hun geliefden, zoontje Fabi, vrienden en cafés in de Korenbrugstraat. Terug in hun favoriete badplaats: Den Bosch. Stad aan een zee van kansen.

_________________________________________________

Publicatie Brabants Dagblad: 22 augustus 2012

Reacties

Beste heer Alink,

De stadskroniek van 22 augustus 2012 geeft mij een beetje een raar gevoel, het stuk straalt een beetje een "lacherige" sfeer uit en er staat een echte fout in: "De Hiswa?Beetje sneu". Ik maak uit uw kroniek op dat u geen research (genoeg) hebt gepleegd naar wat de SuperYachtWorld voor Nederland betekent, had u dat wel gedaan dan had u ontdekt dat:

de oorsprong van deze, nu wereldwijde, Jachtbouw in Nederland ligt, zie www.feadship.nl

Nederland nog steeds een leidinggevende positie heeft in deze Jachtbouw, zie www.yachting.nl Noord-Brabant

en ook Den Bosch hun partijtje meedraaien: Heesen Yachts, Oss Moonen Shipyards, Den Bosch Van der Heijden Yachts, Waalwijk Beekmans RVS, Den Bosch Glass-Deco International, Helmond Holmatro Marine Equipment, Raamsdonksveer Stone Natural Class, Reusel Tijssen Elektro, Oss

Mocht u, of het Brabants Dagblad, een serieus artikel over deze wondermooie wereld willen schrijven, dan beveel ik u aan eens contact te zoeken met de Hiswa Holland Yachting Group(info@yachting.nl), dit is de organisatie die nagenoeg alle Nederlandse bedrijven in deze "maak" industrie vertegenwoordigt.

Waarom reageer ik op uw artikel: van 1989 t/m 2009 heb ik voor een groot deel van de in Nederland gebouwde SuperJachten de voortstuwingsmotoren en generatorsets mogen leveren (sinds 2010 ben ik met vroegpensioen) en deze motoren waren van een voor Den Bosch bekend merk: Caterpillar (raar hè, 's-werelds grootste fabrikant van bulldozers levert motoren voor de Jachten van de rijksten der aarde, of zouden het toch gewoon mensen zijn, die midden op de Oceaan toch iets heel betrouwbaars willen hebben om hen weer veilig thuis te brengen)

Hartelijke groet,

Anne J.H. Wtenweerde

Naschrift EA:

Geachte heer Wtenweerde

Dank voor uw reactie. Er spreekt passie uit - en dan hebt u m'n sympathie al snel gewonnen. Toch enkele kanttekeningen. Ik ben stadschroniqueur, geen economisch redacteur of ambassadeur van de scheepsbouwbranche. In deze kroniek ging het mij om de avonturen van twee jonge stadsgenoten in de wereld tussen stuur- en bakboord. Niet om de verdiensten van de superjachtenindustrie, al staat het voor mij buiten kijf dat jachtenbouwers veel passie, kennis en vakmanschap in hun werk stoppen. Enkele jaren geleden heb ik dat zelf ondervonden tijdens een journalistiek bezoek aan de werf van Oceanco in Alblasserdam.

Wat betreft uw ongenoegen dat er mbt de Hiswa een 'echte fout' in staat: het gaat - zoals u kunt lezen - niet om een feit, maar om een mening van rijkste klanten van YachtsXL. Het staat u vrij om het niet eens te zijn met die mening. Maar het is geen 'fout'.

Hartelijke groet,

Eric Alink

 

Nieuwe reactie inzenden

Uw e-mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.