Holle

The spam filter installed on this site is currently unavailable. Per site policy, we are unable to accept new submissions until that problem is resolved. Please try resubmitting the form in a couple of minutes.

Vraag het willekeurige voorbijgangers op straat: “Zegt het nummer 0416-537 777 u iets?” Nee, niemand. Behalve enkele Bossche bestuurders en cultuurhistorici. Grote kans dat ze kreeftrood worden. Het is ook een tikje gênant om het telefoonnummer van De Efteling te herkennen.

De telefoniste van het attractiepark is het al gewend. Ietwat pedante bellers? Den Bosch aan de lijn. Vaak willen de bellers bouwtekeningen. Van de sprookjesentree die de gebroeders Anton en Henri Pieck ontwierpen – de Pieckenpoort. Of van de put van Vrouw Holle. Alles wat leeg klinkt, is welkom.

Kopzorgen over de publieke belangstelling voor Den Bosch vormen de aanleiding voor de telefonades. Het aantal bezoeken aan de stad loopt de laatste vijf jaar terug. Fors. Van 4,6 naar 3,1 miljoen. Aan de rijke cultuurhistorie ligt het niet. Maar het verleden vraagt om vernieuwing – dat is de paradox. Gelukkig heeft Stichting 1522 het antwoord: een puthuis en Onze-Lieve-Vrouwehuisje. Namaak. Geen Chinese makelij, maar Brabantse fophistorie. Voor 440.000 euro. In bodemloze goedhartigheid wil B & W 340.000 euro voor zijn rekening nemen. Als tegenprestatie mag het certificaat van onechtheid in het stadhuis hangen.

Chronophobia, is dat een nieuwe Efteling-attractie? Nee. Het is diepe angst voor de toekomst. Wie bang is, verstopt zich. Desnoods in een vier meter diepe put. Er zijn veel clubjes in Den Bosch die zich in het bespinragde verleden verschansen. Dat leert onderzoek bij de Kamer van Koophandel.

Zo wil Stichting 1463 een herhaling van de grote stadsbrand van 13 juni 1463. Op die zwarte blakerdag gingen ruim 4.000 huizen in vlammen op. Zonder twijfel zal een nieuwe vuurzee de aandacht van de internationale media trekken. Syrië gaat vervelen.

Markant is ook de Vereniging Neus Voor Vroeger. Zij ijvert voor de ingebruikname van een windturbine. Die zal in het toeristische hoogseizoen de geur van gebrande koffie, cacao en mengvoeder over de binnenstad blazen.

Een zonderling clubje is de Bond Eigen Grond. Zij streeft naar afschaffing van de atlas op de 49 basisscholen binnen de gemeente. Atlassen wekken de valse indruk dat er een wereld buiten Den Bosch zou bestaan. Vooral jonge kinderen zijn bevattelijk voor zulke larie.

Stichting 1664 ijvert voor herintroductie van de Persinia pestis, de bacterie die Den Bosch indertijd met builenpest geselde. Volgens becijferingen van de VVV zou een dozijn authentieke leprozen op en rond de Markt al een jaarlijkse toename van 350.000 toeristen opleveren. Er komt ook een straatorkestje van klepperdragers.

Aanzienlijk minder speels is de Stichting Verledentijdpolitie, die al te modern gedrag wil beboeten. Onder die noemer vallen autogebruik, mobiel bellen en alle muziek die na ‘Het lied van Hertog Jan’ (1947) is gecomponeerd. Harbalorifa, rinkelt de kassa. De boetes komen in een grote pot. Sorry, tikfout. Put.

De Verledentijdpolitie wil ook gastlessen op basisscholen geven. Als herinnering zal elk kind een leuke jojo met logo krijgen, heeft korpsbeheerder Timmermans verordonneerd.

Voor wie zich al wil verdiepen in een namaakput: de Efteling is vanaf 11.00 uur open. Ga naar het Sprookjesbos. Iets voorbij Hans en Grietje vind je Vrouw Holle. Kijk even naar dat malle huisje. Zie die put. Loop nu kalm verder. Want Holle is stilstaan.

__________________________

Publicatie in Brabants Dagblad: 25 maart 2015

Reacties

Rob,

Jouw bijdrage was persoonlijk en beargumenteerd. Mijn bijdrage ook.
Alleen met minder letters en misschien met een fout soort humor.
Ik wens mijn geboortestad niet tot een soort Madurodam te zien verworden.

Bart,

Ik vind het geweldig dat mensen uit andere steden meedenken met onze stad.
Maar lees mijn bijdrage nog eens goed want je hebt het niet helemaal begrepen.
De essentie is: Ruimte voor de toekomst met respect voor het verleden.
Jammer dat je persoonlijk wordt.
Altijd een zwaktebod in een discussie.
Dus blijf meedoen maar wel fatsoenlijk en met argumenten.

Beste Rob, ik neem aan dat je achternaam een pseudoniem is, zo niet, overweeg een naamswijziging.
Zal het korter houden: als Den Bosch zich gaat voegen richting Volendam, Brugge of Giethoorn hebben de bewoners een fraai verleden.
Maar geen toekomst.

Eric,

Ik ga je schaamteloos een bekentenis afleggen:

1)Als ik moet kiezen tussen handhaving van de glazen plaat of het 1522-puthuis op de Markt, kies ik het laatste.
Ik ga je tot nog grotere wanhoop voeren:
2)ik heb me ingespannen om de structuren van de Pijp terug te brengen
En als je het kunt verwerken:
3)Ik ben voor herbouw van een molen.

Toch woon ik nog zelfstandig in de stad en niet in Antoniegaarde en zit ook (nog) niet in Reinier van Arkel.

Je zult denken dat ik de vleesgeworden Anton Piek ben of zijn reïncarnatie.
Mis.
De huidige architectuur mag van mij een kans krijgen.
En die hebben ze gehad. Volop.

Ik noem de nieuwe V&D, de C&A zowel de vorige als de nieuwe, de panden op de hoeken van Markt/Kerkstraat en hoek Scheidingsstraat,
Zarah met daarnaast de brillenwinkel, Dolcis en met als hoogtepunt van onze eigentijdse architectuur de achterkant van de oude C&A, in mijn ogen de kont van het kapitaal. In de hoek van de Paternoster. Deze eigentijdse architect is er subliem in geslaagd duidelijk te maken schijt te hebben aan Den Bosch.

Ik noemde alleen nog maar enkele panden om de Markt. Er zijn er meer zeker als je nog verder gaat kijken dan alleen de Markt.

Ik ken slechts twee geslaagde voorbeelden van onze nieuwe architecten in de binnenstad:
-het stadskantoor
-de achterkant van het stadhuis

Ook het pand waarin ik nu mag wonen aan Achter het Verguld Harnas van architect Wilco Meewis vind ik geslaagd maar ik huiver om dat pand te noemen want dat is eigenbelang.
Dit pand is door de inwoners van de stad uitgeroepen als beste voorbeeld van nieuwbouw en door de architecten als een pand met een hoog zuurstokgehalte. Dat laatste is pas bekrompen.

Nu terug naar mijn bekentenis:

ad1) puthuis
Hoewel ik geen tegenstander ben van het 1522-puthuis zoek ik liever naar een dragelijk compromis.

Zie hiervoor onderstaand ingezonden brief in het BD met toelichting die ik verzonden heb aan oa D66.

Historiserende nep?

Brugge is honderd jaar geleden grotendeels historiserend herbouwd door
stadsarchitect Delacenserie.
Een nepstad dus. Maar dankzij deze “eftelingisering”van “Anton Pieck” staat
Brugge op de werelderfgoedlijst en trekt miljoenen toeristen.
Vergelijkbaar zijn de verzonnen neppanden van van Lanschot (inmiddels
gemeentelijk monument) en de nep-Moriaanreconstructie (inmiddels rijksmonument).
Helaas had onze stad geen Delacenserie: de puthuis-reconstructie was al monument
geweest.
Onze stad koos voor nieuwbouw.
Alleen al op de Mark zijn relatief recent 15-20 prachtige panden verdwenen voor
o.a. oude en nieuwe C&A, Zarah, nieuwe V&D, Dolcis, panden hoeken
Kerkstraat/Scheidingstraat en de kont van het kapitaal: achterkant oude C&A.
Geen historiserende neppanden, wel armetierig en ten koste van het karakter van
de stad.
Gaan we nu het karakter van de stad nog meer aantasten met een modern kunstwerk
op de Markt?
Zoals vroeger de levensboom-fontein op de Pensmarkt?
En een lege donkere Markt is helemaal onaantrekkelijk.
Hoewel ik voorstander ben van reconstructie van het puthuis moet je ook tegemoet
komen aan de vele tegenstanders. En omgekeerd.
Daarom heb ik B&W in 2012 een glazen puthuis voorgesteld zoals de glazen
boerderij in Schijndel.
Met zit-meubilair, verwarmd in de winter en (putwater)koeling in de zomer.
Eigentijds met respect voor het verleden. Hufterproof.
Dus voor- en tegenstanders: stop petities en rechtszaken, gun elkaar wat en stem
in met dit compromis.

Rob van den Bosch
Den Bosch

Toelichting:

Eind 2012/begin 2013 ben ik bij de opening van de glazen boerderij in Schijndel
geweest en heb daar gesproken met Winny Maas.
Een wereldberoemd architect die over de hele wereld oogstrelende gebouwen heeft
neer gezet.
Voorbeelden staan op:

Klik op www.mvrdv.nl/projects/

en voor afbeeldingen van de glazen boerderij klik op:

https://www.google.nl/search?q=stichting+1522&tbm=isch&gws_rd=ssl#tbm=is...

Nog beter, ga zelf kijken.
Zijn laatste creatie is de Markthal in Rotterdam.

Winny Maas is geboren in Schijndel en heeft deze glazen boerderij ontworpen.
Ik heb bij de opening met hem gesproken over mijn glazen puthuis-variant.
Hij vond dat een interessante optie en zijn handen jeukten om daar een ontwerp
voor te maken.
Dat waren zijn woorden toen.

Ook heb ik in die tijd gesproken met Peter van Opdorp van Glasservice Noord.
Een bedrijf dat gespecialiseerd is in glazen kunst-constructies.
Dus meer dan het vervangen van een kapotte ruit.

www.glasservicenoord.nl

Volgens hem kan een glazen variant goedkoper en ook hufterproof uitgevoerd
worden.

Wellicht loont het bij de huidige voor- en tegenstanders te polsen wat ze van een glazen variant vinden. Kan dat een compromis zijn voor beide partijen?
Wat vindt de heer Mes en de Stichting 1522 ervan?
Wat vinden de 4 anders partijen van de coalitie?

Of je de uitslag moet afwachten van de Raad van State of al eerder kunt gaan sonderen laat ik over aan jou over.

Maar het lijkt mij voor D66 aardig een compromis proberen te bereiken hoewel ik besef dat je niet iedereen het naar de zin kunt maken.

De kenmerken van een glazen puthuis zijn:
-eigentijds
-respect voor het verleden
-transparant
-niet massaal en massief
-speelse (licht-) effekten kunnen verwerkt worden

ad2)structuren Pijp.
De laatste uitzending van het TV-programma “Andere Tijden” was gewijd aan de sloop/herbouw van de Nieuwmarkt in Amsterdam.
Kijk het terug.
Volledig te vertalen naar de sloop van de Pijp.
In Amsterdam is men er in geslaagd de buurt te redden, wij zitten met het naargeestige Loeffplein, de verdwenen stratenstructuur en waterpatronen en de deportatie van de vele inwoners van deze dichtbevolkte buurt.
Mijn pleidooi voor de Pijp was en is:
Breng de structuren (dus ook bebouwing van het Loeffplein) en de bewoners terug en dat mag met eigentijdse architectuur.
Maar dan wel van het niveau van Rem Koolhaas of Winy Maas.
Ik voel me verwant met het succesvolle verzet van de Amsterdammers tegen de sloop van de Nieuwmarkt buurt en niet met Anton Piek.
Helaas is ieder verzet hier onmogelijk: Willem van der Made is de baas, woonachtig in de Biesbosch.

ad3)
Er is geen enkele stad in ons land die zoveel molens op de stadswallen heeft gehad als Den Bosch.
Wij waren kampioen molenbouwers.
Maar wij zijn ook kampioen slopers.
Ze zijn allemaal weg.
Nee, ik wil geen oubollige molen herbouwen maar wel een herinnering aan ons rijke molenverleden.
Een molen met een eigentijdse functie (energie-opwekking en een centrum voor duurzame energie) en met een eigentijds uiterlijk bedekt met zonnecellen.
Op het Heetmanplein.
Schrik niet: van mij mag de Piekepoort ook terugkomen. Maar geen reconstructie maar wel in eigentijdse vorm en functie.

Excuses voor de lengte van deze reactie.

Groeten,

Rob van den Bosch

Ik ben niet tegen die put en vind het een goede manier om de markt een beetje op te Leuken. Maar je kunt wel afvragen of dat dan niet ooit een keertje zou moeten als het economisch wat beter gaat. me dunkt dat er nu andere zaken zijn waar onze lokale overheid tijd, energie en geld in zou moeten steken. Een kwestie van andere prioriteiten stellen lijkt me. Maar als die put er dan toch mocht komen dan zijn we er nog niet met een halve miljoen, wat dacht je van de bijkomende kosten om al die vuilnisbakken in de stad HIER PAPIER ! en DANKJEWEL ! te laten zeggen ...... ?

De goede heer Eric kastijdt wat hij lief heeft. Mooi geschreven, grote vriend.

Overhier gebeurt zo'n beetje hetzelfde. "Den Bosch heeft weer wat." of "Den Bosch, ontmoetingsstad" hebben ze hier vertaald in: "Kijk, dat is het mooie van Leeuwarden!"
Niet dat ze je aanwijzen waar dat mooie dan zou moeten liggen, laat staan dat je een verrekijker te leen krijgt om het te zien.
Op deze manier kun je van, zeg, Drachten of Waalwijk topatracties maken.

Maar ja, laten we wel wezen: vroeger was alles beter, toch? Hongerige leeuwen werden in arena's gevoerd. Later mochten kinderen werken en werd de vrouw een martelgang naar de stembus bespaart. Maar dat was toen.

De keus: met zijn allen naar Groningen, veel verleden maar een toekomst onder de grond. Of naar Lelystad, geen verleden en een toekomst onder water (hopen we).

Leuk Eric,

Het vervelende is dat het niet alleen leuk is maar ook uitermate triest, grote, volwassen ( ? ) mannen en waarschijnlijk ook vrouwen, die onze stad zien als een opeenstapeling van namaak oudheden.

Denk je toch eens in wat je allemaal met bijna een 1/2 miljoen kunt doen, misschien een cursus " herkennen van echte oudheden", met daarbij zo'n vermaledijde atlas, verplicht voor een groot deel van de gemeenteraad.

Nieuwe reactie inzenden

Uw e-mailadres zal niet openbaar worden gemaakt.